Pogoda na Adriatyku

Cyklony and antycyklony

Powstawanie cyklonów i antycyklonów w środkowej i południowej Europie warunkuje zmiany w warunkach pogodowych na Adriatyku. Zwykle kierunek ruchu cyklonu nad Adriatykiem jest z zachodu na wschód. Przynosi on południowy wiatr (gdy jugo wieje wzdłuż Adriatyku) ze strumieniem ciepłego, mokrego powietrza, powodujac zachmurzenie i deszczowa pogode. Podczas gdy idacy za cyklonem antycyklon zyskuje na sile i rozprzestrzenia sie na kontynencie europejskim w kierunku wschodnim, wiatr skręca w kierunku północno-wschodnim i niesie ze sobą zimne, suche powietrze; bura oczyszcza niebo z chmur i przynosi tymczasowy spadek temperatury, ale potem pogoda się stabilizuje. Stabilizacja ta jest cecha charakterystyczna dla adriatyckiej pogody z jasnymi słonecznym niebem i codziennym mistral w okresie letnim, aż do momentu przybycia nowego cyklonu, kiedy to cały cykl sie powtarza. Ten rytm zmian jest powszechny na Adriatyku i różni się jedynie co do częstotliwości i trajektorii cyklonów. Są one rzadko spotykane w okresie letnim, kiedy w większości przechodza nad północnym Adriatykiem.

Różnice miedzy latem a zima

Różnice między pogoda w północnej i południowej cześci Adriatyku sa znacznie mniejsze latem, czyli momencie, gdy dwie połówki Adriatyku zlewają się w jeden region klimatyczny z wieloma ciepłymi i słonecznymi dniami, wysoka dzienna temperatura uspokajana przyjemnym mistralem, niska wilgotnościa i niezbyt gorącymi nocami.Temperatura powierzchni morza wynosi najczęściej od 24 do 26 °C w całym Adriatyku.

Pod koniec lata różnice między północną i południową Adriatyku nasilaja się w czasie nocy, podczas gdy dzienna temperatura pozostaje mniej więcej taka sama. Chłodniejsze noce szybko zaczynają przyczyniać się do ochłodzenia się morza, które staje się zimniejsze na początku września. Miesiąc później morze w okolicach Istrii ochłodzi się do 18 ° C lub mniej, podczas gdy na południu jego temperatura będzie wynosiła jeszcze około 22 °

Pływy, prądy i fale

Amplitudy pływów Adriatyku są stosunkowo małe i nie mają znacznego wpływu na bezpieczeństwo na morzu, w przeciwieństwie dociśnienia atmosferycznego. Prądy morskie są słabe i zwykle nie sprawiaja problemów z nawigacja, jednak mimo to powinien być brane pod uwagę, szczególnie w wąskich kanałach i korytarzach, w których mogą osiagnać prędkość do 4 węzłów.

Fale Adriatyku nie są tak wysokie, jak fale oceanu. Jugo powoduje wiecej fale niż bura, ale naiwnością byłoby przypuszczenie, że fale jugo są mniej niebezpieczne. Przeciwnie, fale bura osiagaja połowe ich długości i maja nieregularne amplitudy co oznacza, że kadłub jest pod znacznie większy naciskiem niż podczas jugo.

Szkwały

Pod względem warunków pogodowych na Adriatyku, szkwały są najbardziej niepokojącym doświadczeniem, zaraz obok bury. Przybywają z dużą prędkością z zachodu, z otwartego morza i są krótkotrwałe. Prawie zawsze występują w okresie letnim, zmniejszajac częstotliwość wystepowania wraz z przjściem jesieni. Wszelkie niezbedne środki ostrożności należy podjać już przy pierwszych oznakach burzy, bez zbednych opóźnień. Jeśli istnieje możliwość schronienia sie przed szkwałem, to silnie zaleca sie, by to zrobić.